Wat is Compassietraining?

Compassie komt van com = gezamenlijk en patir = lijden. Compassie gaat dus over het moeilijke en daar waar we lijden. Maar er hoort nog een aspect bij: die van verbondenheid en gezamenlijkheid.

Compassie leert moeilijke en stressvolle ervaringen onder ogen zien met de wens deze te verlichten, zodat je er makkelijker mee kunt omgaan. Compassie is een menselijke kwaliteit die bij ieder in aanleg aanwezig is, maar die vaak om allerlei redenen niet tot bloei is gekomen. Gelukkig kan je dit door oefening trainen.

Naast compassie voor de ander kunnen we ook compassie voor onszelf hebben. Zelfcompassie gaat over het zich openstellen voor eigen lijden en bevat drie componenten: vriendelijkheid, verbondenheid en mindfulness.

Met deze training versterk je de kwaliteiten van het hart en leer je:

  • een mildere en vriendelijker houding naar jezelf aan te nemen, juist op momenten dat je dat goed kunt gebruiken;
  • inzicht te verkrijgen in elementen uit de westerse en boeddhistische psychologie die betrekking hebben op de beoefening van compassie;
  • behulpzame vaardigheden te ontwikkelen in contact met ongemak, pijn of stress;
  • praktische oefeningen voor het dagelijks leven.

We oefenen zelfcompassie niet primair om ons beter te voelen, maar omdat we ons slecht voelen. We willen onszelf geven wat we nodig hebben, omdat we het moeilijk hebben, en dit zo te verzachten, niet om dat moeilijke weg te maken. Een belangrijk verschil.

Vriendelijkheid en mildheid, voor jezelf en anderen, kun je trainen.

Deze training is evidence-based en gestoeld op de nieuwste neuropsychologische inzichten. Deze is ontwikkeld als vervolgtraining om mindfulness te blijven oefenen en deze uit te breiden met de beoefening van mildheid en vriendelijkheid, vooral naar jezelf.

Programma

Compassietraining is een ervaringsgerichte training. Net als bij de mindfulnesstraining is het thuis oefenen van belang. Je haalt het maximale uit de training bij een dagelijkse formele beoefening en reflectie van gemiddeld  1 a 1.5 u per dag.

We gaan gedurende acht sessies van 2.5u aan de slag.  Er worden oefeningen aangeboden die gericht zijn op het doen groeien van acceptatie en verbondenheid met onszelf en met anderen. Moeilijke ervaringen worden niet uit de weg gegaan, maar er is ook ruimte voor humor en gemak. Aan de hand van zelfonderzoek wordt aan eigen ervaring getoetst wat heilzaam is en wat niet.

Naast het verder trainen van mindfulness komt onder meer het volgende aan bod:

  • Het erkennen van pijn en lijden en hoe ons brein en organisme is geëvolueerd om ons te helpen overleven.
  • Inzicht in de drie basale emotieregulatiesystemen: het gevaarsysteem, gericht op zelfbescherming; het jaagsysteem, gericht op bevrediging en beloning; en het zorg- en kalmeringssysteem, gericht op geborgenheid, tevredenheid en verbondenheid.
  • Hoe de drie systemen uit balans kunnen raken door invloeden van buitenaf, maar ook van binnenuit, bijvoorbeeld door ons alleen maar gevaren en tekorten voor te stellen, hoge verwachtingen aan onszelf te stellen en onszelf overmatig te bekritiseren.
  • Besef van onze gedeelde menselijke conditie (common humanity) en compassievol omgaan met onze imperfecties.
  • Hoe compassiebeoefening de balans kan helpen herstellen door ons zorg- en kalmerings¬systeem te versterken en een innerlijke helper te voeden.
  • Onderzoeken wat bijdraagt aan geluk, vreugde en dankbaarheid.
  • Aandacht voor Vier Levensvrienden, de innerlijke kwaliteiten die ons kunnen bijstaan ons op de juiste manier te verhouden tot een gegeven situatie: met vriendelijkheid, mededogen, medevreugde of gelijkmoedigheid.

 

Voor wie

  • Je hebt interesse om mindfulness uit te breiden met de beoefening van compassie als een van de kwaliteiten van het hart. Voor het ontwikkelen van zelfcompassie heb je een fundament van mindfulness nodig. Ervaring met mindfulness is een must.
  • Mensen die gezonder willen leren omgaan met pijn, stress of lijden, in welke vorm ook; lichamelijk, geestelijk, emotioneel of relationeel
  • Mensen die moeite hebben om mild te zijn voor zichzelf, de lat zeer hoog leggen, gebukt gaan onder zelfkritiek of schaamte.
  • Mensen die een gezonde zelfliefde willen ontwikkelen.
  • Wie mindfulness beoefening wil verdiepen en milder in het leven staan.

Praktisch

  • Data:
    • 3 december gaat er een kennismakingssessie door van 19-20 u.
    • De compassietraining zelf bestaat uit 8 sessies en gaat telkens door op dinsdagavonden: 11 en 18 februari, 10, 17, 24 en 31 maart en 21 en 28 april, en dit telkens van 19u – 21.30u.
  • Plaats:
    • PTC Gent, Oude Brusselseweg 107 te Gentbrugge
  • Prijs:
    • 350 € (materiaal, koffie/thee/ water en lekkere tussendoortjes inbegrepen)
    • Uw inschrijving is definitief na betaling van een voorschot van 50€ op School 4 POWER, Weidelaan 2, 9090 Melle op IBAN BE21001780309203.
  • Vier maal per jaar worden opvolg avonden voorzien waarin u verder kan oefenen.

Bij twijfel kun je altijd overleggen of deelnemen aan de kennismakingssessie.

Uw trainer voor

Compassietraining – toegepaste mindfulness

Vraag informatie aan over

Compassietraining – toegepaste mindfulness