COVID19 is ‘the black swan nobody saw coming’. We hebben af te rekenen met onzekerheid, angst, paniek, verdriet, … en zo veel andere emoties. De pauzeknop is ingeduwd. Gedachten overrompelen ons. We zijn niet allemaal klaar om deze overspoeling de baas te kunnen. Iedereen beleeft dit op zijn eigen manier en dat is oké.

Verandering is een essentiële component, zowel in het leven algemeen als in onszelf. Maar soms zijn we niet klaar voor zo’n plotse verandering en is het moeilijk om dat te accepteren. Het vraagt moed om flexibel te zijn. Het is een leerproces om te buigen en niet te barsten.

Ook relaties gaan door een testperiode. Velen zitten ‘gedwongen’ thuis. Sommige met kinderen, mogelijks gestresseerd door thuiswerk. Iedereen navigeert tussen persoonlijke ruimte en de connectie met de gezinsleden.  Wanneer een relatie geconfronteerd wordt met stress dan ontstaat er vaak afstand tussen het koppel, onenigheid en disconnectie.

Als je je gevoel van autonomie en tegelijk ook uw relationele dimensie wilt verbeteren in deze tijd, overweeg dan het verkennen van deze strategieën :

  1. Zorg voor jouw eigen ruimte : bekijk dat vrij letterlijk, herwin een nieuw evenwicht want we moeten dit nog even volhouden
  2. Zoek een nieuw level van intimiteit : ontwikkel ‘love maps’, wees creatief in de zoektocht naar wat jouw partner fijn vindt.

Er circuleren veel inspirerende vragen,  verras jouw partner met een box liefdeskaartjes (cfr school of life)

  1. Toon vriendschap en waardering : waar is die sprankel? Geef dagelijks een compliment.
  2. Blijf communiceren : zoek elkaar op in plaats van u weg te draaien. Luister voorbij de woorden en zoek naar de betekenis. Maar kies ook jouw woorden zorgvuldig om misverstanden te vermijden
  3. Accepteer de invloed van jouw partner : wees niet de held, jouw partner kan veel, vraag hulp en advies
  4. Pak uw conflicten aan : een groot deel van de problemen kunnen opgelost worden
  5. Creëer een gedeelde betekenis – zoek een gezamenlijk project, al is het de grote schoonmaak maar durf ook verder dromen en fantaseer over jullie toekomst over vijf jaar. Wat wil je bereikt hebben?
  6. Zoek gezamenlijke ontspanning.

Je staat er niet alleen voor. Red je het moeilijk alleen? Laat je ondersteunen door de therapeuten van PTC Gent.

Veronique Bundervoet, psychologe , systeemtherapeute en relatietherapeute