Wat is Hartcoherentie?

Ons hart blijkt een veel grotere rol te spelen in onze emoties, ons denken en functioneren dan tot op heden voor mogelijk werd gehouden.  Met een eenvoudige ademhalingstechniek brengen we het hart in een zodanige staat dat het lichaam in balans wordt gebracht.

Hartcoherentie betekent dat het versnellen en vertragen van onze hartslag op elkaar zijn afgestemd.  Als we inademen versnelt onze hartslag en als we uitademen vertraagt die. Als we het in- en uitademen op een regelmatig tempo afwisselen slaat het hart op een coherente manier.

Onze hartslag wordt bepaald door externe omstandigheden, gedachten, emoties én onze ademhaling.  Bepaalde zorgen en stress doen onze hartslag versnellen en maken dat er geen evenwicht is tussen spanning en ontspanning. De coherentie is dan zoek. Anderzijds kunnen leuke, aangename herinneringen de hartcoherentie bevorderen.

Via een focus op de ademhaling kunnen we niet alleen ons hartritme maar ook onszelf opnieuw in evenwicht brengen.

Meten met behulp van biofeedback

Een hartcoherentietraining maakt gebruik van biofeedback. Via een oorsensor wordt het verschil in intervallen tussen twee hartslagen gemeten (HRV). Je hart slaat immers niet als een metronoom. Er zit telkens een kleine variatie tussen de hartslagen.

Ons lichaam past zich voortdurend aan aan veranderende omstandigheden.  De mate van hartritme variatie vertelt ons iets over onze veerkracht.

Negatieve gevoelens (frustratie, angst, boosheid) leiden tot een incoherent patroon, met grillige pieken. Positieve gevoelens (waardering, liefde, plezier) leiden tot een coherent hartritme. Dit uit zich in een rustig golvend patroon. Wat je duidelijk kan zien op het scherm.

De biofeedback software geeft aan of de sympathische en parasympatische activiteit van ons autonome zenuwstelsel in balans zijn.  Sympathisch wil zeggen dat je lichaam tot actie wil overgaan, parasympatisch wil zeggen dat het in rust is. Bij de meeste mensen zijn die twee systemen niet altijd goed op elkaar afgestemd, wat niet goed is voor je lichaam. Vergelijk het met het gaspedaal en de rem van je auto.

Hoe geraak je aan een coherent hart?

Door een eenvoudige ademhalingstraining waarbij je bewust een ritme aanhoudt tussen 4 en 7 ademhalingen per minuut komt je hart in een bijzondere staat. Je hartritmevariabiliteit schommelt bij de ademhalingsoefeningen op een rustige manier. Deze staat wordt hartcoherentie genoemd. Je ademritme en je hartslag komen dan in de juiste resonantie en verlopen synchroon.

Hierdoor produceert het lichaam minder stresshormonen, zoals cortisol, en meer ‘herstel’ hormonen, zoals DHEA. Dit laatste is een hormoon welk veroudering, geheugenverlies, depressie en vermoeidheid tegengaat. Op deze manier verhoog je je veerkracht ten opzichte van stress. Verder zakt de waarde van cholesterol in het bloed en verbetert het immuunsysteem.

Door middel van hartcoherentie als zelfhulpmethode kom je tot een optimale samenwerking tussen hart, autonome zenuwstelsel en emotionele brein. Je voelt al snel dat de stress en overprikkeling afneemt en dat je terug helder kan denken.

Door deze ademhalingstechniek toe te passen bouw je veerkracht op, verlaag je je stressniveau en kom je emotioneel tot evenwicht. De verbinding met jezelf wordt hersteld.

Het traject van de training

Gedurende vier sessies in kleine groep leer je hoe je hartcoherent kan worden. De hartcoherentie techniek is gemakkelijk aan te leren.  Dagelijkse oefeningen nemen 2 x 10 minuten de tijd.

In vier sessies gespreid over acht weken leer je stapsgewijs de vaardigheid om je brein in balans te brengen aan. Om je de techniek aan te leren en je innerlijke gemoedstoestand in beeld te brengen wordt gebruikgemaakt van adembegeleiders en biofeedback apparatuur op de smartphone.

Sessie 1: stress, stressreactie, burn-out en natuurlijk ademen

De sleutel tot hartcoherentie is oefenen op je ademhaling: die heeft invloed op je hartslag en het is de enige functie van het autonome zenuwstelsel die je zelf kan beïnvloeden.

In deze sessie komt aan bod:

  • Uitleg over stress en de eeuwenoude stressrespons.
  • Hoe werkt het autonoom zenuwstelsel?
  • Wat is hartcoherentie? Hoe kunnen we hartcoherentie meten?
  • Wat is de invloed van de ademhaling op ons lichaam en autonoom zenuwstelsel?
  • Aanleren van een goede buikademhaling.
  • Huiswerk zodat we aan de slag kunnen met de hartcoherentie.
Sessie 2: het hart

Een gelijkmatige stijging en daling van het hartritme, synchroon met de ademhaling is typerend voor een status van hartcoherentie, waarbij je hart optimaal communiceert met je brein.

In deze sessie komt aan bod:

  • Evaluatie van het huiswerk.
  • Uitleg over de werking van het hart en de connectie met onze hersenen.
  • Uitleg over het gebruik van biofeedback.
Sessie 3: hormonen en emoties

Door een systematische beoefening van hartcoherentie stijgt het niveau van het verjongingshormoon en daalt het niveau van het stresshormoon cortisol. Bovendien stijgt het effect van hartcoherentietraining bij het ervaren van positieve emoties tijdens het oefenen.

In deze sessie komt aan bod:

  • Evaluatie van het gebruik van biofeedback.
  • Uitleg over hormonen en het inzetten van positieve psychologie.
Sessie 4: toepassingen van hartcoherentie

Hoe kan je in het dagelijks leven hartcoherentie inzetten in situaties die voor jou stresserend zijn?

In deze sessie komt aan bod:

  • Evaluatie van het gebruik van biofeedback.
  • Hartcoherentie toepassen in het dagdagelijkse leven.
  • Werken aan emotionele huishouding.

Er is geen enkele reden om hartcoherentie niet uit te proberen: de effecten zijn wetenschappelijk bewezen én talloos.

Dankzij deze training ervaar je een verbeterd concentratievermogen, meer creativiteit, meer innerlijke rust, een betere slaapkwaliteit, meer positieve gedachten en minder angst, een hogere weerstand tegen ziekten, minder stress gerelateerde hoge bloeddruk en ga zo maar door.

Tenslotte een aantal zaken om je helemaal over de streep te trekken:

  • in de training leer je aan de hand van een eenvoudige techniek hoe je jouw lichaam en brein balans kan brengen
  • met betaalbare biofeedback apparatuur via smartphone maak je de werking van het autonome zenuwstelsel zichtbaar
  • wetenschappelijk onderbouwd
  • de training wordt gegeven door een degelijk opgeleide psycholoog / psychotherapeut
    • accent op positieve psychologie en neurobiologie
    • kennis van HSP en burn-out
De hartcoherentietraining zorgt voor :
  • Algemene opbouw van veerkracht
  • Verbetering van concentratie
  • Stimuleren van probleemoplossend vermogen
  • Meer controle over angsten en paniek
  • Regulatie van bloeddruk
  • Effect op hartritmestoornissen
  • Verbetering van geheugen
  • Stimuleren van hormonale evenwicht
  • Positieve mindset cultiveren
Praktisch

Deze training wordt gegeven door Mathieu Devies, klinisch psycholoog en hartcoherentiecoach opgeleid door Louis Van Nieuland , auteur van ‘Blijven ademen’.

  • Data:
    • De hartcoherentietraining bestaat uit 4 sessies en gaat telkens door op maandagavonden: 14 en 28 september, 12 en 26 oktober 2020, en dit telkens van 20u – 22u.
  • Plaats:
    • PTC Gent, Oude Brusselseweg 107 te Gentbrugge
  • Prijs:
    • 250 € (materiaal, koffie/thee/ water en lekkere tussendoortjes inbegrepen)
    • Uw inschrijving is definitief na betaling van een voorschot van 50€ op School 4 POWER, Weidelaan 2, 9090 Melle op IBAN BE21001780309203.

Vraag informatie aan over

Hartcoherentietraining